29. 1. 2024
Mnoho správcov má dnes už dávno po problémoch. Čo odporúčajú?
Kým sa niektorí správcovia trápia v tom istom kolotoči povinností, iní sú už dávno otvorení novým bytovým domom, či novým výzvam v správe, alebo jednoducho majú viac voľného času. Ako to dosiahli? Jednoducho. Skrátka si uvedomili, že ak nezačnú od seba, čoskoro nebudú schopní ďalej správu vykonávať, alebo ich vlastníci jednoducho odídu k správcovi, ktorí im poskytne digitálne možnosti, ako sú notifikácie o dianí v bytovom dome, elektronické hlasovanie na jedno-dve kliknutia, nahlásenie poruchy fotkou a pod.
Kým sa niektorí správcovia trápia v tom istom kolotoči povinností, iní sú už dávno otvorení novým bytovým domom, či novým výzvam v správe, alebo jednoducho majú viac voľného času. Ako to dosiahli? Jednoducho. Skrátka si uvedomili, že ak nezačnú od seba, čoskoro nebudú schopní ďalej správu vykonávať, alebo ich vlastníci jednoducho odídu k správcovi, ktorí im poskytne digitálne možnosti, ako sú notifikácie o dianí v bytovom dome, elektronické hlasovanie na jedno-dve kliknutia, nahlásenie poruchy fotkou a pod.
Vieme, že komunikácia medzi správcami a obyvateľmi bytového domu nebýva vždy jednoduchá. Občasné nedorozumenia či nízka účasť majiteľov bytov na domových schôdzach predlžujú riešenie rôznych problémov. Práve v snahe zmeniť túto situáciu a uľahčiť život obom stranám vznikol resitech, nástroj pre správu bytových domov. Čo naň hovoria správcovia bytových domov, ktorí ho už používajú?
Podľa interného prieskumu firmy resitech až 75 % opýtaných majiteľov bytov nebolo spokojných so svojou správcovskou spoločnosťou. Na druhej strane, mnoho príbehov by vedeli rozprávať aj samotní správcovia. Majú totiž (opodstatnený) dojem, že vlastníci sa nezaujímajú o dianie v ich bytovom dome, prípadne majú v byte podnájomníkov, ktorí nemôžu vystupovať v ich mene.
Resitech rieši problémy s nízkou účasťou pri hlasovaní
Nízka účasť na bytových schôdzach je často prekážkou, aby bolo hlasovanie uznášaniaschopné. Podľa zákona sa vyžaduje na zhromaždeniach prítomnosť aspoň dvoch tretín hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Na prijatie rozhodnutia je potom potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny z nich. Práve problém s účasťou na hlasovaní bol dôvodom, prečo sa pre resitech rozhodlo aj Spoločenstvo MÁNES v Bratislave, ktorého predsedkyňou je Jana Miškovičová. Má na starosti 96 bytov a 5 nebytových priestorov.
„Resitech máme od októbra 2021. Naozaj sa za ten čas zvýšila účasť na hlasovaní, zo 101 vlastníkov sa zúčastnilo až 88. Mne ako predsedovi spoločenstva systém pomáha najmä v posielaní oznamov. Je to oveľa rýchlejšie a jednoduchšie ako posielanie emailov jednotlivým vlastníkom bytov,“ ocenila systém komunikácie Jana Miškovičová.
Vysoká informovanosť a angažovanosť vlastníkov
Správkyňa Jana Rasoulová z bratislavskej spoločnosti Naša správcovská rovnako vyzdvihuje, pri počte 96 + 38 bytov, rýchle zdieľanie informácií o odstávkach vody či prípadných haváriách v bytovom dome. Najväčšou výhodou je však podľa nej elektronické hlasovanie:
„V bytových domoch je potrebné riešiť problémy každý deň. Vlastníci sa však nechceli zúčastňovať schôdzí z viacerých dôvodov.. Tak to riešime elektronicky – resitech používame od jesene 2021.“
Pandémia bola hlavným dôvodom, prečo s používaním systému resitech začala aj správcovská spoločnosť SPOLBYT – FM. Juraj Béger je správcom bytového domu v Nitre s 32 bytmi. Keďže potreboval vyriešiť aspoň základné otázky ohľadom fungovania, ktoré boli nevyhnutné z pohľadu zákona, začal v júni 2021 využívať resitech.
„Najväčším prínosom je možnosť elektronického hlasovania v dome. Zároveň je to efektívna cesta, ako informovať ľudí o veciach a udalostiach spojených s činnosťou nášho spoločenstva. Už len to, že posledného hlasovania sa zúčastnilo 27 z 32 vlastníkov beriem ako jednoznačne pozitívnu odozvu na portál resitech.“
Úspora času aj zdieľanie informácií
Pre Viktora Baloga, správcu novostavby v Michalovciach je najväčším rozdielom, v porovnaní s predchádzajúcim systémom manažovania bytového domu, rovnako úspora času a vyššia informovanosť v reálnom čase. Majiteľom všetkých 45 bytov dokonca dovolil, aby mohli sami pridávať príspevky.
„Povedal som si, že skúsim a uvidím, ako to bude fungovať. A funguje to výborne. Ľudia si takto zdieľajú informácie, o ktorých som dokonca nevedel ani ja. Osvedčilo sa nám to napríklad pri problémoch s vonkajšími žalúziami – predtým všetci rad za radom volali kvôli technickému problému mne a zisťovali informácie, dnes ich zdieľame všetci, takže ušetrím čas.“
Odporúčame rozhodnúť sa to skúsiť a osloviť resitech
Cieľom resitechu je efektívne riešiť problémy tým, že sa o nich bude otvorene komunikovať. A to aj bez nutnosti zvolania domovej schôdze. Navyše správcovia, ale aj obyvatelia domu vedia na rôzne situácie reagovať kdekoľvek a takmer kedykoľvek, čo prispieva k zníženiu napätia a k šetreniu času. Postačí im k tomu len akýkoľvek smartfón, počítač či tablet a internetové pripojenie.
Hlavnými výhodami resitechu z pohľadu správcu alebo správcovskej spoločnosti sú úspora času, financií, ale aj okamžitá spätná väzba a transparentnosť. „Odporúčil by som resitech vyskúšať v ostrej prevádzke. Každý bytový dom je iný a každé spoločenstvo má svoje špecifické problémy,“ uzatvoril správca Juraj Béger.
Tomáš Paciga
0907 120 539
paciga@resitech.sk
Prihláste sa aj vy na odber nášho newslettera.
Dostávajte pravidelné informácie a inšpirácie z oblasti správy bytových domov, informácie o technológiách či príležitostiach čerpania finančných prostriedkov a pod. Zasielame ho takmer každý mesiac v roku. 🙂
© 2024 resitech s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vážime si vaše súkromie
Stránka resitech.sk používa súbory cookies. Cookies používame na analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne.