29. 1. 2024

Mnoho správcov má dnes už dávno po problémoch. Čo odporúčajú?

Kým sa niektorí správcovia trápia v tom istom kolotoči povinností, iní sú už dávno otvorení novým bytovým domom, či novým výzvam v správe, alebo jednoducho majú viac voľného času. Ako to dosiahli? Jednoducho. Skrátka si uvedomili, že ak nezačnú od seba, čoskoro nebudú schopní ďalej správu vykonávať, alebo ich vlastníci jednoducho odídu k správcovi, ktorí im poskytne digitálne možnosti, ako sú notifikácie o dianí v bytovom dome, elektronické hlasovanie na jedno-dve kliknutia, nahlásenie poruchy fotkou a pod.

Kým sa niektorí správcovia trápia v tom istom kolotoči povinností, iní sú už dávno otvorení novým bytovým domom, či novým výzvam v správe, alebo jednoducho majú viac voľného času. Ako to dosiahli? Jednoducho. Skrátka si uvedomili, že ak nezačnú od seba, čoskoro nebudú schopní ďalej správu vykonávať, alebo ich vlastníci jednoducho odídu k správcovi, ktorí im poskytne digitálne možnosti, ako sú notifikácie o dianí v bytovom dome, elektronické hlasovanie na jedno-dve kliknutia, nahlásenie poruchy fotkou a pod.

Vieme, že komunikácia medzi správcami a obyvateľmi bytového domu nebýva vždy jednoduchá. Občasné nedorozumenia či nízka účasť majiteľov bytov na domových schôdzach predlžujú riešenie rôznych problémov. Práve v snahe zmeniť túto situáciu a uľahčiť život obom stranám vznikol resitech, nástroj pre správu bytových domov. Čo naň hovoria správcovia bytových domov, ktorí ho už používajú?

Podľa interného prieskumu firmy resitech až 75 % opýtaných majiteľov bytov nebolo spokojných so svojou správcovskou spoločnosťou. Na druhej strane, mnoho príbehov by vedeli rozprávať aj samotní správcovia. Majú totiž (opodstatnený) dojem, že vlastníci sa nezaujímajú o dianie v ich bytovom dome, prípadne majú v byte podnájomníkov, ktorí nemôžu vystupovať v ich mene.

 

Resitech rieši problémy s nízkou účasťou pri hlasovaní

Nízka účasť na bytových schôdzach je často prekážkou, aby bolo hlasovanie uznášaniaschopné. Podľa zákona sa vyžaduje na zhromaždeniach prítomnosť aspoň dvoch tretín hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Na prijatie rozhodnutia je potom potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny z nich. Práve problém s účasťou na hlasovaní bol dôvodom, prečo sa pre resitech rozhodlo aj Spoločenstvo MÁNES v Bratislave, ktorého predsedkyňou je Jana Miškovičová. Má na starosti 96 bytov a 5 nebytových priestorov.

„Resitech máme od októbra 2021. Naozaj sa za ten čas zvýšila účasť na hlasovaní, zo 101 vlastníkov sa zúčastnilo až 88. Mne ako predsedovi spoločenstva systém pomáha najmä v posielaní oznamov. Je to oveľa rýchlejšie a jednoduchšie ako posielanie emailov jednotlivým vlastníkom bytov,“ ocenila systém komunikácie Jana Miškovičová.

 

Vysoká informovanosť a angažovanosť vlastníkov 

Správkyňa Jana Rasoulová z bratislavskej spoločnosti Naša správcovská rovnako vyzdvihuje, pri počte 96 + 38 bytov, rýchle zdieľanie informácií o odstávkach vody či prípadných haváriách v bytovom dome. Najväčšou výhodou je však podľa nej elektronické hlasovanie:

„V bytových domoch je potrebné riešiť problémy každý deň. Vlastníci sa však nechceli zúčastňovať schôdzí z viacerých dôvodov.. Tak to riešime elektronicky – resitech používame od jesene 2021.“ 

Pandémia bola hlavným dôvodom, prečo s používaním systému resitech začala aj správcovská spoločnosť SPOLBYT – FM. Juraj Béger je správcom bytového domu v Nitre s 32 bytmi. Keďže potreboval vyriešiť aspoň základné otázky ohľadom fungovania, ktoré boli nevyhnutné z pohľadu zákona, začal v júni 2021 využívať resitech.

„Najväčším prínosom je možnosť elektronického hlasovania v dome. Zároveň je to efektívna cesta, ako informovať ľudí o veciach a udalostiach spojených s činnosťou nášho spoločenstva. Už len to, že posledného hlasovania sa zúčastnilo 27 z 32 vlastníkov beriem ako jednoznačne pozitívnu odozvu na portál resitech.“

 

Úspora času aj zdieľanie informácií

Pre Viktora Baloga, správcu novostavby v Michalovciach je najväčším rozdielom, v porovnaní s predchádzajúcim systémom manažovania bytového domu, rovnako úspora času a vyššia informovanosť v reálnom čase. Majiteľom všetkých 45 bytov dokonca dovolil, aby mohli sami pridávať príspevky.

„Povedal som si, že skúsim a uvidím, ako to bude fungovať. A funguje to výborne. Ľudia si takto zdieľajú informácie, o ktorých som dokonca nevedel ani ja. Osvedčilo sa nám to napríklad pri problémoch s vonkajšími žalúziami – predtým všetci rad za radom volali kvôli technickému problému mne a zisťovali informácie, dnes ich zdieľame všetci, takže ušetrím čas.“ 

 

Odporúčame rozhodnúť sa to skúsiť a osloviť resitech

Cieľom resitechu je efektívne riešiť problémy tým, že sa o nich bude otvorene komunikovať. A to aj bez nutnosti zvolania domovej schôdze. Navyše správcovia, ale aj obyvatelia domu vedia na rôzne situácie reagovať kdekoľvek a takmer kedykoľvek, čo prispieva k zníženiu napätia a k šetreniu času. Postačí im k tomu len akýkoľvek smartfón, počítač či tablet a internetové pripojenie.

Hlavnými výhodami resitechu z pohľadu správcu alebo správcovskej spoločnosti sú úspora času, financií, ale aj okamžitá spätná väzba a transparentnosť. „Odporúčil by som resitech vyskúšať v ostrej prevádzke. Každý bytový dom je iný a každé spoločenstvo má svoje špecifické problémy,“ uzatvoril správca Juraj Béger.

Tomáš Paciga
0907 120 539
paciga@resitech.sk